Vilka egenskaper definierar en bra kampanjprodukt?

Reklamartiklar, när de görs korrekt, är ett reklammedium som dina prospekt verkligen kommer att uppskatta dig för. Men om de inte görs korrekt kommer de inte att användas och kommer att glömmas bort.

Så, hur vet du att du får rätt kampanjartikel för ditt företag? Kampanjartiklar fungerar, men precis som med all annonsering kan det leda till en framgångsrik kampanj om du lyckas leverera ditt budskap på ett bra sätt.

Följande är de fem egenskaperna hos en effektiv reklamprodukt:

  • 1. Tillför värde till mottagaren
  • 2. Kompletterar principerna och egenskaperna hos ditt varumärke
  • 3. Kostnadseffektivitet
  • 4. Se till att ditt varumärke eller meddelande är synligt.
  • 5. Skapar många intryck

Tillför värde till mottagaren

Hur väljer du den bästa produkten om du inte vet vem din mottagare eller målgrupp är? Detta är troligtvis det viktigaste övervägandet för att bestämma den perfekta produkten för dig. Att känna till din måldemografi gör resten av processen mycket enklare. Börja här om du tidigare har byggt några konsumentpersonas för ditt varumärke.

Tänk på deras intressen, vad de värdesätter, vad de föredrar att bära och vilka varor som kan vara till nytta för dem.

Tänk på följande scenario: En skola vill belöna lärare för att de överträffar prestationsmål med en gåva. För alla som kommer att besöka skolan den tagen så denna ceremoni hålls som detta vara något som kommer göra att skolan blir ihågkommen. Produktens effektivitet kommer att märkas med skolans branding och den kommer den valda produkten kan variera beroende på mottagare och syfte. Lärarna kan uppskatta en återanvändbar kaffekopp, paraply eller ett par vinglas.

Dessa olika typer av presenter skulle dock inte vara godtagbara för eleverna. En t-shirt, reklampenna, märkesgodis, Rubiks kub, fidgetleksak eller stressleksak är alla bättre möjligheter. När det gäller att välja rätt present eller reklamobjekt är empati och förståelse av mottagaren viktigt. Om du inte har några idéer kan du fråga en av dina kunder vad de tycker om att få.

Kompletterar principerna och egenskaperna hos ditt varumärke

Betrakta reklamvaror som en representation för ditt företag. Alla kanaler och sammanhang där dessa synas, inklusive din närvaro på sociala medier eller andra digitala platser, påverkar hur ditt företag betraktas.

Det är viktigt att du projicerar en konsekvent varumärkesimage, därför bör det reklammaterial du väljer representera dina varumärkesvärden. Om du till exempel är en lyxbilstillverkare som, Ferrari eller Bentley, kan du ha en kampanj som ser utså här:

Målet är att öka försäljningen samtidigt som värdeuppfattningen förbättras. För att göra detta kommer återförsäljare att förses med märkespennor som konsumenter och säljare kan använda. De skulle bara behöva en billig plastpenna nu, men det skulle inte vara det bästa sättet att representera varumärket.

Gå istället till en premium metallpenna som matchar den kvalitet man kan förvänta sig av de bilar de tillverkar. Ett annat exempel skulle vara Lush, ett företag som lägger stor vikt vid ekologiskt vänliga och etiska metoder (en kosmetisk återförsäljare).

De vill öka spänningen inför ett kommande produktlanseringsevenemang och väljer att erbjuda besökare en märkespresent för att bygga intresse och uppmuntra dem att dela bilder på sociala medier. Det är viktigt att denna produkt har miljövänliga funktioner eftersom alternativ skulle motsäga varumärkets ideal och förvirra / misshaga kunder.

Kostnadseffektivitet

När allt kommer omkring handlar all marknadsföring om att generera avkastning på investeringen. Detta är svårare att kvantifiera för vissa långsiktiga medvetenhetsinsatser, men jättar som Tesla, IBM och Google skulle inte göra det om förmånen inte fanns där. Så vad kvalificerar en produkt som ”utmärkt värde” för pengarna?

Detta är subjektivt och beror på kampanjens mål. För de flesta varor kommer det dock att finnas en optimal balans mellan kostnad och användbarhet / praktiskhet. När du väljer artiklar (inklusive att köpa kampanjsaker) är det vanligtvis lämpligt att undvika de billigaste valen, med de största värdevarorna som kommer någonstans i mellanprisklassen.

När priset på en sak stiger minskar kvaliteten / användbarheten av saken vanligtvis. Ta en titt på skillnaderna mellan dessa två pennor. Penna A kostar $ 2 och innehåller 4000m bläck, medan Penna B kostar $ 1 och har bara 800m bläck. Vid första anblicken kan du frestas att välja Penna B, men när du inser att Penna A kommer att vara cirka 500 procent längre, vilket ger 5x intryck för ditt företag för bara en dollar mer, blir alternativet mycket enklare. Tänk bara på att billigare inte nödvändigtvis är bättre.

Se till att ditt varumärke och meddelande syns ordentligt

Det är meningslöst att ha ditt varumärke på en produkt om ingen kan se det. På grund av objektets storlek eller de olika sätten det kan prydas, kommer vissa varor att ha distinkta dekorationsområden.

När de letar efter reklamartiklar har de flesta leverantörer redan tagit hänsyn till detta och säljer bara varor med funktionella varumärkesutrymmen. Men om du har bra skrivning i din design kanske det inte är visningsbart på alla varor under alla förhållanden.

I dessa fall rekommenderar vi normalt att du använder en förenklad version av din logotyp utan texten eller en annan produkt som möjliggör större utskrift / dekoration. Bra föremål kommer tydligt att visa upp din logotyp; enastående varor kommer att komplettera produkten och få den att se ut som ett detaljhandelsvarumärke, med hänsyn till färg, storlek och plats.

Skapar många intryck


Om ditt företag gör fler intryck gör det att ditt varumärke är mer sannolikt att bli ihågkommet och att var det som är att föredra för dina kunder. Denna effekt är känd som förtrogenhetsprincipen eller Mere-exponeringseffekten i socialpsykologin. Att marknadsföra återanvändbara saker som används eller ses regelbundet är därför ett säkert kort.

Reklamkassar, dryckesflaskor, kläder, nyckelrings, pennor och kaffemuggar är bara några exempel på saker som kommer in i denna kategori. En fördelaktig produkt ses, medan en som inte är det inte är – det är så enkelt som det. Som tidigare sagts är det viktigt att förstå vad din mottagare kommer att hitta värdefullt.

Sammanfattning

Nu när du vet vad som utgör en bra kampanjprodukt kan du fatta ett mer utbildat beslut om vilka saker du ska använda för att representera ditt företag. Det är också en bra idé att få råd från en professionell i branschen, eftersom de kan ha idéer som du inte har övervägt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton + 2 =